måndag 19 maj 2008

Vad är det med min spenatsoppa?

För några månader sen hade lillkillen en kompis över efter dagis och de lekte och hade skoj.

Till middag serverade jag spenatsoppa med ägg och därefter pannkakor (gjorda på dinkelmjöl samt havremjölk = mycket godare än "vanliga" pannkakor). Kompisen åt jättemycket och verkligen njöt av soppan. När han nästan var klar tittade han på mig och sa - Du det här var verkligen jättegott! (5år)
När hans mamma sen hämtade honom så blev hon mycket förvånad över att han tyckte om soppan överhuvudtaget. - Jag som brukar kämpa med att få i honom korv med makararoner!

I dag var en annan kompis här till lillkillen och hon skulle även äta här, men sa att hon inte tyckte om spenatsoppa. Men jag sa att hon iallfall kan smaka lite och sen säga vad hon tycker (det skulle bli fläskpannkaka efteråt). Mycket riktigt. Även hon njöt och ville ha mer av soppan, hon tog endast en liten bit pannkaka för sen ville hon ha mer soppa!

Jag tror att vi har lyckats få våra barn att äta det mesta. Båda älskar frukt och alla sorters grönsaker, de äter bönor (även fast vi ibland får "trolla bort dem" för lillkillen = mosa dem). Quino, bulgur och annat "konstigt" äter de utan problem.

För att inte tala om min spenatsoppa som alltid får högsta betyg varje gång den serveras.


Tyvärr kan jag inte skriva ett exakt recept för jag improviserar varje gång.

4 port
Koka upp ca 1 liter vatten och tillsätt hackad frusen spenat. Tillsätt 2 grönsaksbuljontärningar, salt, peppar samt lite muskot.
Låt allt koka upp och red sedan soppan med lite maizena.
Serveras med kokta ägg.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: