onsdag 4 februari 2009

Kämpar på!

För 1 ½ vecka sedan sade jag adjö till sötsaker.
Från att ha ätit en hel del kakor och andra sötsaker har jag idag endast liiite socker i mitt te.

Det är kämpigt och jag försöker ändra mina vanor så gott jag kan. Men det går! Men f-n vad kämpigt det kan vara ibland.

Varför gör jag detta? Jo, jag har ett enormt sockerberoende. Jag kan utan problem smälla i mig ett paket Ballerina kakor till kvällstet och kakburken på jobbet med kardemummakakorna får många besök av mig. Viktmässigt så är jag inte i någon riskzon, men att gå ner ett par kilo ser jag bara som en bonus.

Resultatet hittills då:
Humöret är jämnare, huden lite finare och vågen går åt rätt håll. Jag har på denna tid gått ner ungefär 1½ kg. Ett bra resultat tycker jag. Om bara den sega förkylningen jag har vill ge med sig så ska jag komma igång med att motionera lite mer.

Frukosten har bytts från yogurt med socker och sötad müsli och en macka på jobbet till äggröra med keso och ev en avokado.
Lunchen är densamma som tidigare dvs matlåda eller dagens lunch, men jag försöker ta mer grönsaker och undvika för mycket kolhydrater.
Mellanmålet som tidigare var en (eller flera) kaka är nu en enkel fruktsallad med banan, apelsin och äpple.
Middagen är samma som tidigare, dvs det som finns i kylen/frysen och kan tillagas utan för mycket tjafs från barnen.
Kvällsmålet som tidigare var kakor/bullar med te är nu Finn Crisp med ost.

Däremellan så tar jag lite solrosfrön för att stilla det värsta suget. Mycket smarrigt!



Andra bloggar om , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det gör du rätt i. Och solroskärnor är ju faktiskt goda. Jag håller tummarna för att viktminskningen går bra.