måndag 14 september 2009

Det gäller att passa på

Igår stod jag vid spisen hela eftermiddagen. Jag tog hand om en del av allt det goda som vår trädgård just nu bjuder på.

Det blev en god äppelkaka. Jag passade även på att skala och dela några äpplen som jag frös in så jag kan baka lite mer under vintern.

Till makens stora glädje gjorde jag även två varianter av plommonchutney. En blev med curry och russin och en blev med chili och balsamvinäger. Bäst betyg fick curry varianten av maken och mig, medans storkillen föredrog den med chili. Smaskiga var de iallafall båda två.

Nu väntar jag bara på att fler plommon ska bli mogna (vi har två träd) så jag kan göra mer chutney. Jag väntar även på att våra björnbär ska bli klara så jag kan göra lite marmelad, precis som förra året

Jag har även börjat fundera på om jag ska göra lite äppelmust i år. Det gäller ju att smida medans järnet är varmt...

Undrar hur många vuxenpoäng jag nu är uppe i?

Andra bloggar om , , , , ,

2 kommentarer:

Ullis sa...

du har redan samlat alla som finns. i hela världen ;)

Lilla Mell sa...

Ullis: Men några till borde jag väl kunna skrapa ihop ;)