tisdag 15 september 2009

Snart är det dax

Om en vecka börjar nederländska kursen igen.
Det ska bli så kul.

Resan i juni blev mycket lyckad då jag under de dagarna endast pratade nederländska med alla! Jag fick så mycket beröm och jag såg hur stolt mamma var.

På fredag kommer jag att äta middag med ett gäng holländare och får då en chans att repetera lite. Jag håller även på att lyssna till Flyga drake på nederländska som jag köpte på resan. Jag köpte även boken "Mannen die vrouwen haten" (Män som hatar kvinnor) av Stieg Larsson.

Tanken är att jag ska läsa/lyssna på böcker som jag läst på svenska så att jag kan historien. Då hänger jag inte upp mig på småord utan kan förstå helheten.

Jag tror även maken har förstått hur viktigt det är för mig att göra detta då Holland är så viktig för mig, det är en del av mitt arv helt enkelt.

Nu gäller det bara att jag kommer över den där förbannade tröskeln och även våga prata nederländska med de som finns i min omgivning förutom mamma (föräldrar på innebandyn, en som jobbar på gymmet och en av entreprenörerna på jobbet). Hur svårt kan det vara?

Andra bloggar om , , , , , ,

Inga kommentarer: