fredag 7 november 2008

Bokklubben

När jag jobbade i stan åkte jag buss en stor del av sträckan till jobbet. På bussen passade jag på att lyssna på Adam & Gry, sova en stund eller bara titta ut genom fönstret. Men framförallt brukade jag läsa.

Oj vad jag läste böcker. Framförallt pocket.

På jobbet hade vi faktiskt en liten bokklubb. I mitt skåp fanns det ett trettiotal böcker (pocket) som man kunde låna. Men det var inte vem som helst som kunde låna dessa. Nej, för att få tillgång till denna skatt var man tvungen att vara medlem i klubben och entré avgiften bestod i att skänka ett antal böcker till samlingen.

Jag var klubbens biblotikarie. Jag förde noggrant in i en lista vilka böcker som fanns och vem som skänkt dem. Sen fyllde jag även i vem som lånat en bok och när.

Detta gjorde att min arbetsplats kunde bli en liten samlingspunkt och böckerna diskuterades vitt och brett.

När jag sedan slutade så var det tyvärr ingen som tog över mitt uppdrag och bokklubben splittrades.

Nu åker jag inte längre buss till jobbet och har därför inte möjlighet att läsa lika mycket som innan. Jag saknar det väldigt mycket.

Däremot läser jag många böcker på semestern och familjen tycker jag är osocial. Men det tycker inte jag, jag umgås ju med mina kompisar i fablernas värld.

Andra bloggar om , ,

Inga kommentarer: