fredag 6 mars 2009

Informationsbrist

Ibland blir jag lite trött på storkillens skola.

I går var det föräldrarmöte som bla skulle handla om hur barnens fritidsaktiviteter påverkar skolan. Det var alltså om deras data(o)vanor. Vilka hemsidor de går in på och vilka spel de spelar och påverkar deras sätt att prata, vad det gör på rasterna o.dyl.

Mycket bra information var det och det var många saker som jag fick reda på.

Sen fortsatte mötet med att handla om situationen i klassen. Då blev jag som ett frågetecken.

Tydligen är det mycket oroligt i klassen. Så pass att ett barn bytt skola och fler vill göra det. Detta har jag inte hört något av från varken skolan eller storkillen. Det är självklart jättebra att skolan engagerar föräldrarna så att vi alla är på samma linje. Men det är väldigt svårt att sitta och ha gruppdiskussioner om något som man inte känner till.

När jag pratade med sonen i morse så sa han att det kan vara lite stökigt på lektionerna men han har inte upplevt det som jobbigt och han mår inte dåligt av det.

Självklart ska jag vara mer uppmärksam och prata oftare med storkillen om detta. Men varför kan inte skolan flagga för detta på ett tydligare sätt än vad de har gjort istället för att släppa en bomb på ett föräldrar möte. Vi var flera som blev förvånade över detta.

Totalt tog mötet 3 timmar igår. Jag hade ordnat barnvakt och sagt att det skulle ta ca 1-1½ timme.

Jag var ganska mör när jag väl kom i säng vid 22-tiden.

Andra bloggar om , , , , ,

Inga kommentarer: