fredag 4 juli 2008

En folktom kommun

Min kommun är en av de som drabbats värst av buss-strejken. Vi har ingen spårbunden trafik att ta till överhuvudtaget.

Personligen är jag inte drabbad alls då mitt jobb ligger så illatill att det inte finns någon busstrafik dit, så jag är en miljöbov och åker bil varje dag.

De gånger jag varit iväg till de mer centralare delarna av kommunen denna vecka har det varit konstigt ödsligt och opersonligt.
I vanliga fall står det många människor på busshållplatserna och jag brukar hålla ögona öppna för att se om det är någon granne som kan behöva lift.

Men nu är det tomt på folk, men desto mer bilar.
Bensinmackarna här i kommunen måste jubla över att deras bensinförsäljning säkert ökat drastiskt.

Vintern -99 var det buss-strejk. Då var det kisspauser som var på tapeten. Om jag inte minns fel så var strejken i fem veckor den gången. Eftersom det var vinter och snö så var tyvärr inte cykel något alternativ. Det var hiskeliga köer den gången.

Jag hejar på busschaufförerna, men tycker att det är synd att det finns så många som bli isolerade pga av strejken.


Andra bloggar om , , , ,

Inga kommentarer: